hits counter

Έκθεση που περιέχει πρόταση σύστασης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου προς το Συμβούλιο σχετικά με μια Στρατηγική Εταιρική Σχέση Ευρωπαϊκής Ένωσης-Βραζιλίας

Πρόταση Σύστασης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου προς το Συμβούλιο σχετικά με μια Στρατηγική Εταιρική Σχέση Ευρωπαϊκής Ένωσης-Βραζιλίας.

Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων
Εισηγήτρια: Μαρία-Ελένη Κοππά

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο,

– έχοντας υπόψη την πρόταση σύστασης προς το Συμβούλιο της Véronique De Keyser εξ ονόματος της Ομάδας PSE σχετικά με μια Στρατηγική Εταιρική Σχέση Ευρωπαϊκής Ένωσης-Βραζιλίας (B6-0449/2008),

– έχοντας υπόψη τον τίτλο V της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση,

– έχοντας υπόψη τη Συμφωνία-Πλαίσιο Συνεργασίας μεταξύ της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Βραζιλίας(1),

– έχοντας υπόψη τη Συμφωνία-Πλαίσιο Διαπεριφερειακής Συνεργασίας μεταξύ της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και των κρατών μελών της, αφενός, και της Κοινής Αγοράς του Νότου και των κρατών μελών της, αφετέρου(2),

– έχοντας υπόψη το ψήφισμά του της 15ης Νοεμβρίου 2001 σχετικά με μία συνολική εταιρική σχέση και μια κοινή στρατηγική για τις σχέσεις μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Λατινικής Αμερικής(3),

– έχοντας υπόψη το ψήφισμά του της 27ης Απριλίου 2006, για μια ισχυρότερη εταιρική σχέση μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Λατινικής Αμερικής(4),

– έχοντας υπόψη την ανακοίνωση της Επιτροπής με τίτλο «Προς μια Στρατηγική Εταιρική Σχέση Ευρωπαϊκής Ένωσης-Βραζιλίας» (COM(2007)0281),

– έχοντας υπόψη την Κοινή Δήλωση που εκδόθηκε από την 1η Διάσκεψη Κορυφής ΕΕ-Βραζιλίας, στη Λισαβόνα στις 4 Ιουλίου 2007,

– έχοντας υπόψη το ψήφισμά του της 24ης Απριλίου 2008 σχετικά με την 5η Διάσκεψη Κορυφής της Λατινικής Αμερικής και της Καραϊβικής-Ευρωπαϊκής Ένωσης στη Λίμα(5),

– έχοντας υπόψη τη Δήλωση της Λίμα που εκδόθηκε κατά την 5η Διάσκεψη Κορυφής της Λατινικής Αμερικής και της Καραϊβικής-Ευρωπαϊκής Ένωσης στη Λίμα του Περού στις 16 Μαΐου 2008,

– έχοντας υπόψη την κοινή δήλωση που εκδόθηκε από τη 2η Διάσκεψη Κορυφής ΕΕ-Βραζιλίας στο Ρίο Ντε Τζανέιρο στις 22 Δεκεμβρίου 2008,

– έχοντας υπόψη το άρθρο 114, παράγραφος 3 του Κανονισμού του,

– έχοντας υπόψη την έκθεση της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων και τη γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανάπτυξης (A6-0062/2009),

Α. λαμβάνοντας υπόψη ότι η Βραζιλία έχει καταστεί ένας ολοένα σημαντικότερος περιφερειακός και παγκόσμιος παράγοντας και έχει αναδειχθεί σε βασική συνομιλήτρια χώρα της ΕΕ,

Β. λαμβάνοντας υπόψη ότι η Βραζιλία και η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι εταίροι με κοινό όραμα για τον κόσμο και μπορούν να προωθήσουν αλλαγές και λύσεις σε παγκόσμια κλίμακα,

Γ. λαμβάνοντας υπόψη ότι η 1η Διάσκεψη Κορυφής Ευρωπαϊκής Ένωσης-Βραζιλίας εγκαινίασε τη στρατηγική εταιρική σχέση ΕΕ-Βραζιλίας, με βάση τους στενούς ιστορικούς, πολιτιστικούς και οικονομικούς δεσμούς των δύο μερών, και ότι η 2η Διάσκεψη Κορυφής ΕΕ-Βραζιλίας ενέκρινε ένα κοινό σχέδιο δράσης που θα αποτελέσει πλαίσιο δράσης για τη στρατηγική εταιρική τους σχέση για χρονική περίοδο τριών ετών,

Δ. λαμβάνοντας υπόψη ότι οι εταίροι διαπνέονται από κοινές αξίες και θεμελιώδεις αρχές, όπως η δημοκρατία, το κράτος δικαίου, η προώθηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών, η οικονομία της αγοράς και η κοινωνική συνοχή, οι οποίες αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της στρατηγικής εταιρικής σχέσης,

Ε. λαμβάνοντας υπόψη ότι οι διαδικασίες πολιτικής και οικονομικής ολοκλήρωσης, η ολοένα και μεγαλύτερη εξέλιξη της οικονομικής παγκοσμιοποίησης και η σημασία του διαλόγου για τη δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το περιβάλλον άλλαξαν, μεταξύ άλλων, τις προτεραιότητες στην ατζέντα και των δύο περιφερειών,

ΣΤ. λαμβάνοντας υπόψη ότι η Βραζιλία πρωτοστάτησε για την ολοκλήρωση της Νότιας Αμερικής μέσω της δημιουργίας της Ένωσης των Εθνών της Νότιας Αμερικής (UNASUR),

Ζ. λαμβάνοντας υπόψη ότι η στρατηγική εταιρική σχέση θα προωθήσει αποφασιστικά τη δημιουργία, με ορίζοντα το 2012, της Ευρω-Λατινοαμερικανικής Ζώνης Συνολικής Διαπεριφερειακής Εταιρικής Σχέσης, που πρότεινε το Κοινοβούλιο με το ψήφισμά του της 27ης Απριλίου 2006,

Η. λαμβάνοντας υπόψη ότι η δημιουργία της Ευρω-Λατινοαμερικανικής Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης (EuroLat) απετέλεσε αποφασιστικό βήμα για την ενίσχυση της δημοκρατικής νομιμότητας και της πολιτικής διάστασης των σχέσεων μεταξύ της ΕΕ και της Λατινικής Αμερικής και ότι η μελλοντική ένταξη του Κοινοβουλίου της Mercosur σε αυτήν την Κοινοβουλευτική Συνέλευση θα ενισχύσει τον ρόλο της ως μόνιμου φόρουμ πολιτικού διαλόγου μεταξύ των δύο περιφερειών,

1. απευθύνει προς το Συμβούλιο την ακόλουθη σύσταση:

(α) η Στρατηγική Εταιρική Σχέση μεταξύ ΕΕ και Βραζιλίας θα πρέπει να εντάσσεται στην προοπτική της διπεριφερειακής προσέγγισης και της συνολικής αντίληψης των σχέσεων μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Λατινικής Αμερικής και της Καραϊβικής, που αποτελούν τη βάση της Διπεριφερειακής Στρατηγικής Εταιρικής Σύνδεσης που αποφασίσθηκε στο πλαίσιο των Διασκέψεων Κορυφής ΕΕ-Λατινικής Αμερικής και Καραϊβικής (ΛΑΚ)·

(β) οι προνομιακοί μηχανισμοί του πολιτικού διαλόγου που προκύπτουν από τη Στρατηγική Εταιρική Σχέση μεταξύ ΕΕ και Βραζιλίας θα πρέπει να παράσχουν πραγματική ώθηση στις σχέσεις με τις διάφορες εν εξελίξει διαδικασίες περιφερειακής ολοκλήρωσης και μεταξύ αυτών, με σκοπό την διαφύλαξη των αξιών της Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης και την ενίσχυση της πολυμερούς συνεργασίας στις διεθνείς σχέσεις·

(γ) η Στρατηγική Εταιρική Σχέση μεταξύ ΕΕ και Βραζιλίας θα παράσχει νέα ώθηση στη σύναψη της Συμφωνίας Σύνδεσης ΕΕ-Mercosur, έναν στρατηγικό στόχο της ΕΕ για την εμβάθυνση των οικονομικών και εμπορικών σχέσεων, καθώς και την επέκταση του πολιτικού διαλόγου και της συνεργασίας μεταξύ των δυο περιφερειών·

(δ) η Στρατηγική Εταιρική Σχέση θα παρέχει πραγματική προστιθέμενη αξία τόσο σε σχέση με την ισχύουσα Συμφωνία-Πλαίσιο Συνεργασίας με τη Βραζιλία, την ισχύουσα Συμφωνία-Πλαίσιο Συνεργασίας με τη Mercosur όσο και σε σχέση με τη μελλοντική Συμφωνία Σύνδεσης με τη Mercosur·

(ε) η πολιτική ατζέντα της Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης θα πρέπει να εστιασθεί στην προώθηση κοινών στρατηγικών για την αντιμετώπιση των παγκόσμιων προκλήσεων, που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων, τα θέματα της ειρήνης και της ασφάλειας, της δημοκρατίας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της κλιματικής αλλαγής, της χρηματοπιστωτικής κρίσης, της βιοποικιλότητας, της ενεργειακής ασφάλειας, της βιώσιμης ανάπτυξης και της καταπολέμησης της φτώχειας και του αποκλεισμού·

(στ) μια ουσιαστική πολυμερής συνεργασία, με βάση τις διαδικασίες των Ηνωμένων Εθνών είναι ο αποτελεσματικότερος τρόπος για την αντιμετώπιση θεμάτων σε παγκόσμιο επίπεδο· οι εταίροι πρέπει να επιδιώξουν μεγαλύτερη σύγκλιση των θέσεών τους, μέσω στενότερης συνεργασίας και συστηματικών διαβουλεύσεων προ των συνεδριάσεων των Ηνωμένων Εθνών και των άλλων διεθνών οργανισμών (π.χ. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου (ΠΟΕ)) και φόρουμ (π.χ. η G20)·

(ζ) η Στρατηγική Εταιρική Σχέση θα πρέπει να υπογραμμίζει τη σημασία της υλοποίησης της συνεχιζόμενης διαδικασίας μεταρρυθμίσεων που εγκρίθηκε στη σύνοδο κορυφής του ΟΗΕ το 2005, συμπεριλαμβανομένης της μεταρρύθμισης των κύριων οργάνων του·

(η) οι εταίροι θα πρέπει να προσπαθήσουν να ενισχύσουν τις ικανότητες πρόληψης συγκρούσεων και διαχείρισης κρίσεων στα Ηνωμένα Έθνη, σε περιφερειακούς οργανισμούς και σε διμερές επίπεδο, καθώς και να συντονίσουν τις προσπάθειες στις επιχειρήσεις ειρήνευσης και σταθεροποίησης στο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών·

(θ) η Στρατηγική Εταιρική Σχέση θα πρέπει να αποτελέσει εργαλείο για την προώθηση της δημοκρατίας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, του κράτους δικαίου και της χρηστής διακυβέρνησης σε παγκόσμιο επίπεδο· οι εταίροι θα πρέπει να συνεργαστούν περαιτέρω στο πλαίσιο του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών και της Τρίτης Επιτροπής της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών για την προώθηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε παγκόσμιο επίπεδο·

(ι) οι εταίροι πρέπει να συνεχίσουν να εργάζονται για την ενίσχυση του πολυμερούς εμπορικού συστήματος σε επίπεδο ΠΟΕ· με δεδομένη την τρέχουσα παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση, και τους στενούς δεσμούς μεταξύ της οικονομίας και του εμπορίου, θα πρέπει να αποφευχθεί ο προστατευτισμός· οι εταίροι θα πρέπει να συνεργαστούν προκειμένου να συμβάλουν στην επιτυχή ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για το αναπτυξιακό πρόγραμμα της Ντόχα·

(ια) η Στρατηγική Εταιρική Σχέση θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ των εταίρων σε άλλα διεθνή φόρα, όπως η Παγκόσμια Τράπεζα, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και η ομάδα G20, προς την κατεύθυνση της εξεύρεσης λύσεων για την τρέχουσα χρηματοπιστωτική κρίση, η οποία κατέδειξε την επείγουσα ανάγκη μεταρρύθμισης του διεθνούς χρηματοπιστωτικού συστήματος·

(ιβ) θα πρέπει να υποστηριχθεί η άποψη που εκφράζεται στην ανακοίνωση της Επιτροπής της 18ης Σεπτεμβρίου 2008 με τίτλο «Πολυγλωσσία: πλεονέκτημα για την Ευρώπη και κοινή δέσμευση» (COM(2008)0566), η οποία υπογραμμίζει τη στρατηγική αξία που έχει για την ΕΕ «η εξωτερική διάσταση της πολυγλωσσίας» στον σημερινό παγκοσμιοποιημένο κόσμο· θα πρέπει να επιβεβαιωθεί εκ νέου το γεγονός ότι «μερικές γλώσσες της ΕΕ μιλιούνται και σε πολλές µη κοινοτικές χώρες σε διάφορες ηπείρους», ότι «αποτελούν σημαντικό σύνδεσμο μεταξύ λαών και εθνών» και «σπουδαίο επικοινωνιακό µέσο για τις επιχειρηματικές δραστηριότητες», ιδίως σε «αναδυόµενες αγορές όπως η Βραζιλία», καθώς και ότι αποτελούν επίσης πλεονέκτημα σε σχέση με τη συνεργασία και την ανάπτυξη·

(ιγ) οι εταίροι πρέπει να συνεργαστούν για την αντιμετώπιση των πλέον επειγουσών παγκόσμιων προκλήσεων σε θέματα ειρήνης και ασφάλειας, μεταξύ άλλων σε θέματα όπως ο αφοπλισμός, η μη διάδοση και ο έλεγχος των εξοπλισμών, ιδίως των πυρηνικών, χημικών και βιολογικών όπλων και των μέσων παράδοσής τους, η διαφθορά, το διεθνές οργανωμένο έγκλημα, και συγκεκριμένα το λαθρεμπόριο ναρκωτικών, το ξέπλυμα χρήματος, το εμπόριο όπλων μικρού διαμετρήματος, ελαφρών όπλων και πυρομαχικών, η εμπορία ανθρώπων και η τρομοκρατία· θα πρέπει να δεσμευτούν ότι θα συνεργασθούν στο πλαίσιο του Μηχανισμού Συντονισμού και Συνεργασίας για τα ναρκωτικά μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Λατινικής Αμερικής και Καραϊβικής·

(ιδ) οι εταίροι θα πρέπει να συνεργαστούν στενά για την προώθηση και την υλοποίηση των αναπτυξιακών στόχων της Χιλιετίας για την αντιμετώπιση της φτώχειας και των οικονομικών και κοινωνικών ανισοτήτων σε παγκόσμιο επίπεδο· θα πρέπει να ενισχυθεί η συνεργασία στον τομέα της αναπτυξιακής βοήθειας, περιλαμβανομένης της τριγωνικής συνεργασίας και, θα πρέπει να συνεργαστούν από κοινού για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας, της διακίνησης των ναρκωτικών και της εγκληματικότητας·

(ιε) θα πρέπει να επιδοκιμασθούν οι προσπάθειες της Βραζιλίας να επιτύχει τους αναπτυξιακούς στόχους της Χιλιετίας (ΑΣΧ), και να της δοθούν συγχαρητήρια για τις θετικές εξελίξεις σε τομείς όπως η ανακούφιση της φτώχειας, η μείωση του υποσιτισμού των παιδιών και η βασική εκπαίδευση· θα πρέπει να τονισθεί ότι η Βραζιλία πρέπει ακόμη να καταβάλει σημαντικές προσπάθειες για να επιτύχει όλους τους ΑΣΧ έως το 2015, για παράδειγμα με την εξασφάλιση επαρκούς ποιότητας στη βασική εκπαίδευση για όλα τα κορίτσια και τα αγόρια και με τη συνέχιση της μείωσης του ποσοστού θνησιμότητας παιδιών μικρότερων των πέντε ετών· θα πρέπει να τονισθεί ότι η προώθηση της ισότητας των φύλων είναι ένα θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα και ένα μέσο για την επίτευξη των ΑΣΧ το οποίο πρέπει να περιλαμβάνεται στη στρατηγική εταιρική σχέση ΕΕ-Βραζιλίας·

(ιστ) θα πρέπει να σημειωθεί ότι παρά την οικονομική ανάπτυξη και τη συσσώρευση πλούτου, στη Βραζιλία υπάρχει ακόμη μεγάλος αριθμός φτωχών· θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην ανάγκη να υποστηριχθεί η κυβέρνηση της Βραζιλίας όσον αφορά τις προσπάθειές της στον τομέα της καταπολέμησης της φτώχειας που επικρατεί στις φτωχότερες περιοχές και στα φτωχότερα κοινωνικά στρώματα, λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι το 65% των φτωχότερων Βραζιλιανών είναι μαύροι ή μεικτής εθνότητας, ενώ το 86% εκείνων που ανήκουν στην πιο προνομιούχα τάξη είναι λευκοί·

(ιζ) η Στρατηγική Εταιρική Σχέση θα πρέπει να περιλαμβάνει ένα φόρουμ διαλόγου και ανταλλαγής των βέλτιστων πρακτικών των εταίρων σχετικά με την κοινωνική και περιφερειακή συνοχή· από αυτή την άποψη, θα πρέπει να αναγνωριστεί ο πολύ θετικός αντίκτυπος του βραζιλιάνικου προγράμματος «Bolsa Família» στη μείωση της φτώχειας της χώρας και την αύξηση των δεικτών ανθρώπινης ανάπτυξης·

(ιη) θα πρέπει να θεσπιστεί ένας ευρύς διάλογος για τη μετανάστευση, στο πλαίσιο του οποίου θα δοθεί προτεραιότητα στα θέματα της νόμιμης και παράνομης μετανάστευσης, καθώς και στην προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των μεταναστών και στην διευκόλυνση της αποστολής εμβασμάτων·

(ιθ) οι εταίροι θα πρέπει να εργασθούν από κοινού για την προώθηση των συζητήσεων σε διεθνή φόρα με στόχο τη σύναψη το 2009 μιας παγκόσμιας και συνολικής συμφωνίας για την περίοδο μετά το 2012 για την αλλαγή του κλίματος, η οποία θα βασίζεται ιδίως στην αρχή των κοινών αλλά διακριτών ευθυνών·

(κ) οι εταίροι θα πρέπει επίσης να συνεργαστούν στενά για την εφαρμογή της σύμβασης για τη βιολογική ποικιλότητα και την επίτευξη του στόχου του 2010 για τη βιοποικιλότητα·

(κα) οι εταίροι θα πρέπει να ενισχύσουν τη διεθνή συνεργασία για την προστασία και βιώσιμη διαχείριση όλων των τύπων δασών, περιλαμβανομένου του τροπικού δάσους του Αμαζονίου· θα πρέπει να ανταλλάσσουν βέλτιστες πρακτικές όσον αφορά τη βιώσιμη διαχείριση των δασών και την επιβολή της δασικής νομοθεσίας·

(κβ) οι εταίροι θα πρέπει να αναπτύξουν ενεργειακές τεχνολογίες χαμηλής εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα και να διασφαλίσουν τη βιώσιμη παραγωγή και χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των βιώσιμων βιοκαυσίμων που δεν επηρεάζουν την παραγωγή εδώδιμων καλλιεργειών και τη βιοποικιλότητα· οι εταίροι θα πρέπει να αυξήσουν το ποσοστό των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο παγκόσμιο ενεργειακό μίγμα τους, να προωθήσουν την ενεργειακή απόδοση και την πρόσβαση στην ενέργεια, και να επιτύχουν μεγαλύτερη ενεργειακή ασφάλεια·

(κγ) θα πρέπει να ενισχυθεί η συνεργασία στην έρευνα στον τομέα των πυρηνικών ώστε η Βραζιλία να μπορέσει να συμμετάσχει στο σχέδιο ITER (Διεθνής Θερμοπυρηνικός Πειραματικός Αντιδραστήρας) για την παραγωγή θερμοπυρηνικής ενέργειας·

(κδ) θα πρέπει να υποστηριχθούν οι προσπάθειες της Βραζιλίας να καταπολεμήσει το AIDS με φάρμακα χαμηλού κόστους και η ΕΕ θα πρέπει να διερευνήσει περαιτέρω το ζήτημα της υποχρεωτικής αδειοδότησης των φαρμάκων που καταπολεμούν τις παραμελημένες πανδημίες που πλήττουν τους φτωχούς·

(κε) το ποσό που διατέθηκε για τη Βραζιλία στο πλαίσιο του μέσου αναπτυξιακής συνεργασίας (DCI) πρέπει να χρησιμοποιηθεί για μέτρα στήριξης της Βραζιλίας στον τομέα της καταπολέμησης της φτώχειας και για την επίτευξη των ΑΣΧ και για άλλα μέτρα που μπορούν να θεωρηθούν πραγματική αναπτυξιακή βοήθεια, για παράδειγμα στον τομέα του περιβάλλοντος·

(κστ) οι εν εξελίξει διάλογοι θα πρέπει να διευρυνθούν και να αρχίσουν και νέοι τομεακοί διάλογοι, συγκεκριμένα σχετικά με το περιβάλλον και τη βιώσιμη ανάπτυξη, την ενέργεια, τις μεταφορές, την επισιτιστική ασφάλεια, την επιστήμη και την τεχνολογία, την κοινωνία της πληροφορίας, την απασχόληση και τα κοινωνικά ζητήματα, τα οικονομικά και τη μακροοικονομία, την περιφερειακή ανάπτυξη, τον πολιτισμό και την εκπαίδευση·

(κζ) η Στρατηγική Εταιρική Σχέση θα πρέπει να ενθαρρύνει τις επαφές μεταξύ οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών, επιχειρήσεων και φόρουμ κοινωνικών εταίρων και να προωθήσει τις ανταλλαγές σε εκπαιδευτικό και πολιτιστικό επίπεδο·

(κη) οι ενέργειες υπέρ της πολιτικής εταιρικής σχέσης ΕΕ-Βραζιλίας, της αμοιβαίας ευαισθητοποίησης και κατανόησης και των προγραμμάτων ανταλλαγής θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν από άλλο μέσο και όχι από το DCI·

(κθ) η Στρατηγική Εταιρική Σχέση θα πρέπει να προβλέπει την καθιέρωση ενός τακτικού διαρθρωμένου διαλόγου μεταξύ των μελών του Εθνικού Κογκρέσου της Βραζιλίας και των βουλευτών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου·

(λ) θα πρέπει να προβλεφθεί τακτική και λεπτομερής ενημέρωση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και της Ευρω-λατινοαμερικανικής Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης από τα θεσμικά όργανα της ΕΕ και την κυβέρνηση της Βραζιλίας σχετικά με την πορεία της Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης·

2. αναθέτει στον Πρόεδρό του να διαβιβάσει την παρούσα σύσταση στο Συμβούλιο και, για ενημέρωση, στην Επιτροπή, στις κυβερνήσεις και στα κοινοβούλια των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και τον Πρόεδρο και το Εθνικό Κογκρέσο της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Βραζιλίας.

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

1. Ο διάλογος μεταξύ της ΕΕ και της Βραζιλίας διεξήχθη κυρίως στο πλαίσιο της Συμφωνίας-πλαίσιο Συνεργασίας με τη Βραζιλία, της Συμφωνίας-πλαίσιο Συνεργασίας με τη Mercosur και των διαπραγματεύσεων ΕΕ- Mercosur. Η Βραζιλία ήταν η τελευταία από τις χώρες BRIC (Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα) που συμμετείχε σε διάσκεψη κορυφής με την ΕΕ.

2. Σε συνέχεια της εντατικοποίησης και διαφοροποίησης των σχέσεων τους, και λαμβάνοντας επίσης υπόψη τον αναδυόμενο οικονομικό και πολιτικό ρόλο που διαδραματίζει η Βραζιλία σε περιφερειακό και παγκόσμιο επίπεδο, στην 1η Διάσκεψη Κορυφής Ευρωπαϊκής Ένωσης-Βραζιλίας, που πραγματοποιήθηκε στη Λισαβόνα στις 4 Ιουλίου 2007, αμφότερες οι πλευρές συμφώνησαν να ενισχύσουν τη μακρόχρονη διμερή σχέση τους εγκαινιάζοντας μια συνολική Στρατηγική Εταιρική Σχέση.

Αυτό το νέο βήμα προς τη σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ της ΕΕ και της Βραζιλίας βασίζεται στους ιστορικούς, πολιτιστικούς και οικονομικούς δεσμούς τους και στις κοινές αξίες και πεποιθήσεις από τις οποίες διαπνέονται, οι οποίες περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τη δημοκρατία, το κράτος δικαίου, την προώθηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών, την οικονομία της αγοράς και την κοινωνική συνοχή, την ανησυχία για την κλιματική αλλαγή, και την επιδίωξη της βιώσιμης ανάπτυξης και της κοινωνικής δικαιοσύνης.

Η Στρατηγική Εταιρική Σχέση πρέπει να έχει ένα περιεκτικό πεδίο εφαρμογής και προοδευτικό χαρακτήρα, παρέχοντας, ως εκ τούτου, πραγματική προστιθέμενη αξία τόσο σε σχέση με την ισχύουσα Συμφωνία-πλαίσιο Συνεργασίας με τη Βραζιλία, την ισχύουσα Συμφωνία-πλαίσιο Συνεργασίας με τη Mercosur όσο και σε σχέση με τη μελλοντική Συμφωνία Σύνδεσης με τη Mercosur.

Συνεπώς, μια τέτοια Στρατηγική Εταιρική Σχέση απαιτεί διεύρυνση του πολιτικού διαλόγου έτσι ώστε να συμπεριλάβει όλα τα παγκόσμια ζητήματα κοινού ενδιαφέροντος, ενίσχυση της διμερούς συνεργασίας και συμβολή στην περιφερειακή ολοκλήρωση μέσω της διευκόλυνσης της σύναψης μιας Συμφωνίας Σύνδεσης ΕΕ- Mercosur.

3. Η Στρατηγική Εταιρική Σχέση ΕΕ-Βραζιλίας πρέπει να δεσμευτεί για την ενίσχυση των σχέσεων ΕΕ- Mercosur και ΕΕ-ΛΑΚ εντός του πλαισίου της Διπεριφερειακής Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης που θεσπίστηκε στο πλαίσιο των Διασκέψεων Κορυφής ΕΕ-ΛΑΚ.

Λαμβάνοντας υπόψη τον κεντρικό ρόλο που διαδραματίζει η Βραζιλία στις διαδικασίες ολοκλήρωσης στη Λατινική Αμερική και το ενδιαφέρον της ΕΕ να ενισχύσει τον διάλογο με αυτή την περιοχή, η ΕΕ χαιρετίζει τις πρωτοβουλίες της Βραζιλίας για την προώθηση της πολιτικής και οικονομικής ολοκλήρωσης μεταξύ των χωρών της Λατινικής Αμερικής. Πρέπει να αναγνωριστεί σαφώς ο καίριος ρόλος της Βραζιλίας ως ο κύριος παράγοντας προώθησης της προσφάτως συσταθείσας Ένωσης Νοτιοαμερικανικών Εθνών (UNASUR).

Σε αυτό το πλαίσιο, η Στρατηγική Εταιρική Σχέση πρέπει να βελτιώσει τον διάλογο για περιφερειακά θέματα, συμπεριλαμβανομένου του διαλόγου για τις πραγματικές και τις πιθανές πηγές διατάραξης της ειρήνης στην περιοχή της Λατινικής Αμερικής και της Καραϊβικής, και θα μπορούσε να διαδραματίσει έναν ενδιαφέροντα ρόλο συνεισφέροντας στην πρόληψη και την επίλυση των περιφερειακών συγκρούσεων. Θα πρέπει να αναγνωριστεί ότι η Βραζιλία έχει διαδραματίσει με επιτυχία τον ρόλο του μεσολαβητή στην επίλυση περιφερειακών συγκρούσεων στη Λατινική Αμερική και την Καραϊβική, βασιζόμενη στον σεβασμό των αρχών της εθνικής κυριαρχίας, της μη επέμβασης και της ουδετερότητας και έχοντας θετικό αντίκτυπο στην πολιτική σταθερότητα στην περιφέρεια.

Η Βραζιλία είναι επίσης χώρα καθοριστικής σημασίας για την επιτυχία των διαπραγματεύσεων ΕΕ-Mercosur, λαμβάνοντας υπόψη ότι η σύναψη μιας συνολικής Συμφωνίας Σύνδεσης με την πιο επιτυχημένη μέχρι σήμερα πρωτοβουλία περιφερειακής ολοκλήρωσης στη Λατινική Αμερική αποτελεί στρατηγικό στόχο της ΕΕ. Η Στρατηγική Εταιρική Σχέση θα παράσχει νέα ώθηση από αυτή την άποψη, ως εργαλείο για την περαιτέρω εμβάθυνση των διαπεριφερειακών και ενδοπεριφερειακών οικονομικών και εμπορικών σχέσεων, καθώς και την επέκταση του πολιτικού διαλόγου και των πρωτοβουλιών συνεργασίας.

Παγκόσμιες προκλήσεις και πολυμερής συνεργασία

4. Η ΕΕ και η Βραζιλία θα πρέπει να εστιάσουν την πολιτική ατζέντα και τον διάλογο της Εταιρικής Σχέσης στην κατάρτιση κοινών στρατηγικών για την αντιμετώπιση των μεγαλύτερων παγκόσμιων προκλήσεων, μεταξύ άλλων, στα θέματα της ειρήνης και της ασφάλειας, της δημοκρατίας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της οικονομικής κρίσης, της κλιματικής αλλαγής, της βιοποικιλότητας, της ενεργειακής ασφάλειας, της βιώσιμης ανάπτυξης και της καταπολέμησης της φτώχειας και του αποκλεισμού.

5. Η ΕΕ και η Βραζιλία διαπνέονται από την κοινή πεποίθηση ότι μία ουσιαστική πολυμερής δράση βασιζόμενη στις διαδικασίες των Ηνωμένων Εθνών είναι ο καλύτερος τρόπος για την αντιμετώπιση των προκλήσεων αυτών. Για το σκοπό αυτό, η σύγκλιση των αντίστοιχων θέσεων τους και η παροχή αμοιβαίας υποστήριξης για τα εκκρεμή ζητήματα θα πρέπει να συμφωνούνται και να συντονίζονται μέσω διεξοδικών διαβουλεύσεων προ των συνεδριάσεων των Ηνωμένων Εθνών και των άλλων διεθνών οργανισμών (π.χ. ΠΟΕ) και φόρουμ (π.χ. G20).

6. Στο επίπεδο των Ηνωμένων Εθνών, ο ηγετικός ρόλος της Βραζιλίας στην ειρηνευτική αποστολή MINUSTAH στην Αϊτή, καθώς και ο ρόλος της ως συντονιστή της Επιτροπής για την Εδραίωση της Ειρήνης των Ηνωμένων Εθνών (PBC) σχετικά με τη Γουινέα-Μπισάου καταδεικνύουν την αυξανόμενη προθυμία της Βραζιλίας να συμμετέχει ενεργά σε πρωτοβουλίες των Ηνωμένων Εθνών. Δεδομένης επίσης της ισχυρής ανάμιξης της ΕΕ σε αυτές τις χώρες, υπάρχει περιθώριο για ενίσχυση της συνεργασίας και του συντονισμού των προσπαθειών τόσο της ΕΕ όσο και της Βραζιλίας όσον αφορά τις επιχειρήσεις ειρήνευσης και σταθεροποίησης. Η ΕΕ και η Βραζιλία θα πρέπει επίσης να προσπαθήσουν να ενισχύσουν τις ικανότητες πρόληψης συγκρούσεων και διαχείρισης κρίσεων στα Ηνωμένα Έθνη, σε περιφερειακές οργανώσεις και σε διμερές επίπεδο.

7. Η ΕΕ και η Βραζιλία έχουν δεσμευτεί για την προαγωγή και την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της δημοκρατίας, του κράτους δικαίου και της χρηστής διακυβέρνησης. Η Στρατηγική Εταιρική Σχέση θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για την προώθηση και την προστασία αυτών των θεμελιωδών αξιών σε διεθνές επίπεδο. Οι εταίροι θα πρέπει να συνεργαστούν περαιτέρω στο πλαίσιο του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών και της Τρίτης Επιτροπής της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών για την προώθηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε παγκόσμιο επίπεδο.

8. Η σημασία της υλοποίησης της συνεχιζόμενης διαδικασίας μεταρρυθμίσεων που εγκρίθηκε στη σύνοδο κορυφής του ΟΗΕ το 2005, συμπεριλαμβανομένης της μεταρρύθμισης των κύριων οργάνων του, πρέπει να υπογραμμιστεί από την ΕΕ και τη Βραζιλία. Μια τέτοια μεταρρύθμιση θα δώσει νέα πνοή στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών προκειμένου να ενισχύσει τον δημοκρατικό του χαρακτήρα, την αντιπροσωπευτικότητα, τη διαφάνεια, τη λογοδοσία και την αποδοτικότητά του.

9. Η ΕΕ και η Βραζιλία πρέπει να συνεχίσουν να εργάζονται για την ενίσχυση του πολυμερούς εμπορικού συστήματος σε επίπεδο ΠΟΕ. Με δεδομένη την τρέχουσα παγκόσμια οικονομική κρίση, και τους στενούς δεσμούς μεταξύ της οικονομίας και του εμπορίου, θα πρέπει να αποφευχθεί ο προστατευτισμός· ως εκ τούτου, οι εταίροι θα πρέπει να προσπαθήσουν, περισσότερο από ποτέ, να συνεργαστούν προκειμένου να συμβάλουν στην επιτυχή ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για το αναπτυξιακό πρόγραμμα της Ντόχα.

10. Η Στρατηγική Εταιρική Σχέση πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ των εταίρων σε άλλα διεθνή φόρα, όπως η Παγκόσμια Τράπεζα, το ΔΝΤ και η ομάδα G20. Η G20, την προεδρία της οποίας άσκησε η Βραζιλία το 2008, είναι ένα φόρουμ που μπορεί να διαδραματίσει πολύ σημαντικό ρόλο στην εξεύρεση λύσεων για την τρέχουσα παγκόσμια οικονομική κρίση, η οποία κατέδειξε την επείγουσα ανάγκη μεταρρύθμισης του διεθνούς χρηματοπιστωτικού συστήματος. Έχουν πλέον ωριμάσει οι συνθήκες για δράση σε παγκόσμιο επίπεδο σχετικά με την επανεξέταση του ρόλου των διεθνών οργανισμών κατά την εποπτεία και ρύθμιση των χρηματοπιστωτικών αγορών και την αναμόρφωση των παγκόσμιων δομών διακυβέρνησης προκειμένου να προληφθεί τυχόν μελλοντική κρίση.

11. Η παγκόσμια ειρήνη και ασφάλεια συγκαταλέγονται μεταξύ των πλέον επειγουσών παγκοσμίων προκλήσεων που απαιτούν προσπάθειες και συμβιβασμούς από όλες τις περιοχές του κόσμου. Η ΕΕ και η Βραζιλία πρέπει να συνεργάζονται σε θέματα όπως ο αφοπλισμός, η μη διάδοση και ο έλεγχος των όπλων, ιδίως των πυρηνικών, των χημικών και βιολογικών όπλων και των μέσων διανομής τους. Επίσης, η διαφθορά, το διεθνές οργανωμένο έγκλημα, και συγκεκριμένα το λαθρεμπόριο ναρκωτικών, το ξέπλυμα χρήματος, το εμπόριο όπλων μικρού διαμετρήματος, ελαφρών όπλων και πυρομαχικών, η εμπορία ανθρώπων και η τρομοκρατία θα πρέπει να συζητηθούν στο πλαίσιο της Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης. Ο διάλογος για την παράνομη διακίνηση ναρκωτικών πρέπει να βασίζεται στην αρχή της από κοινού ανάληψης ευθυνών και να αποσκοπεί στην αύξηση των δυνατοτήτων των εταίρων να αντιμετωπίσουν το παγκόσμιο πρόβλημα των ναρκωτικών. Και οι δύο εταίροι πρέπει να δεσμευτούν ότι θα συνεργασθούν στο πλαίσιο του Μηχανισμού Συντονισμού και Συνεργασίας για τα ναρκωτικά μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Λατινικής Αμερικής και Καραϊβικής.

Αναπτυξιακοί στόχοι της Χιλιετίας, εξάλειψη της φτώχειας, κοινωνική και περιφερειακή συνοχή

12. Η εξάλειψη της φτώχειας αποτελεί μία βασική παγκόσμια πρόκληση. Η ΕΕ και η Βραζιλία πρέπει να ενισχύσουν τη συνεργασία για την επίτευξη των Αναπτυξιακών Στόχων της Χιλιετίας των Ηνωμένων Εθνών πριν από το 2015 και την εφαρμογή του σχεδίου δράσης της Διεθνούς Διάσκεψης για τη Χρηματοδότηση της Ανάπτυξης του Μοντερέι.

13. Ενώ η ΕΕ έχει μακρά εμπειρία στην παροχή αναπτυξιακής βοήθειας σε αναπτυσσόμενες χώρες, η Βραζιλία δραστηριοποιείται ολοένα και περισσότερο στη συνεργασία μεταξύ των χωρών του Νότου, ιδίως όσον αφορά τις γειτονικές της χώρες, τις πορτογαλόφωνες χώρες της Αφρικής και του Ανατολικού Τιμόρ. Η Βραζιλία συμμετέχει επίσης ενεργά στη δρομολόγηση πολυμερών πρωτοβουλιών, όπως η «Παγκόσμια Δράση κατά της πείνας και της φτώχειας» των Ηνωμένων Εθνών.

14. Η Στρατηγική Εταιρική Σχέση θα μπορούσε να προωθήσει τη δρομολόγηση κοινών πρωτοβουλιών για την αναπτυξιακή συνεργασία, συμπεριλαμβανομένης της τριγωνικής συνεργασίας. Λόγω των στενών πολιτιστικών και ιστορικών τους δεσμών με την Αφρική, η ΕΕ και η Βραζιλία θα μπορούσαν να διερευνήσουν τις δυνατότητες τριγωνικής συνεργασίας, για παράδειγμα, με τις ενδιαφερόμενες πορτογαλόφωνες αναπτυσσόμενες χώρες, χρησιμοποιώντας το Μνημόνιο Συμφωνίας που συνήφθη μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Κοινότητας Πορτογαλόφωνων Χωρών (CPLP).

15. Η Στρατηγική Εταιρική Σχέση θα πρέπει επίσης να τονίσει τη δέσμευση των εταίρων στην κοινωνική και περιφερειακή συνοχή και να επιβεβαιώσει εκ νέου ότι ο στόχος αυτός δεν είναι ασύμβατος με μια οικονομία της αγοράς και ότι στην πραγματικότητα αποτελούν συμπληρωματικές δυνάμεις. Η Στρατηγική Εταιρική Σχέση θα αποτελέσει ένα φόρουμ για συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων σχετικά με τις βέλτιστες πρακτικές για την κοινωνική και περιφερειακή συνοχή προς όφελος και των δύο περιφερειών.

Μετανάστευση, συμφωνία απαλλαγής από την υποχρέωση θεώρησης βραχείας διαμονής

16. Η μετανάστευση είναι και θα παραμείνει ένα βασικό θέμα του ενδοπεριφερειακού διαλόγου για την πολιτική, λαμβάνοντας υπόψη τις εξελίξεις και τις μελλοντικές πρωτοβουλίες της ευρωπαϊκής πολιτικής μετανάστευσης. Η Στρατηγική Εταιρική Σχέση θα πρέπει, υπό το πρίσμα της Δήλωσης της Λίμα, να προωθήσει έναν ευρύ διάλογο για τη μετανάστευση, που θα καλύπτει τη νόμιμη μετανάστευση και τη λαθρομετανάστευση, τη διευκόλυνση αποστολής εμβασμάτων, αλλά και την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των μεταναστών.

17. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο χαιρετίζει την έναρξη των διαπραγματεύσεων για τη συμφωνία απαλλαγής από την υποχρέωση θεώρησης βραχείας διαμονής μεταξύ της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και της Βραζιλίας και προσβλέπει στην ταχεία ολοκλήρωσή τους. Μια τέτοια συμφωνία θα εγγυάται την ίση μεταχείριση όλων των πολιτών της ΕΕ και θα εξασφαλίζει αμοιβαία τη δυνατότητα ταξιδιού χωρίς θεωρήσεις τόσο για τους Βραζιλιάνους όσο και για τους Ευρωπαίους πολίτες. Σύμφωνα με το πρωτόκολλο 4 που προσαρτάται στη Συνθήκη του Άμστερνταμ, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιρλανδία δεν δεσμεύονται από μια τέτοια συμφωνία απαλλαγής από την υποχρέωση θεώρησης. Η σύναψη μιας συμφωνίας απαλλαγής από την υποχρέωση θεώρησης βραχείας διαμονής θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένα ενδιάμεσο βήμα για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας των προσώπων με απώτερο στόχο τη σύναψη μιας συνολικής Διαπεριφερειακής Συμφωνίας Εταιρικής Σχέσης που θα προβλέπει την ελεύθερη κυκλοφορία των προσώπων.

Βιώσιμη ανάπτυξη: περιβάλλον, κλιματική αλλαγή, βιοποικιλότητα και ενέργεια

18. Η Στρατηγική Εταιρική Σχέση πρέπει να ενισχύσει τη διαπεριφερειακή συνεργασία για την προστασία του περιβάλλοντος. Η ΕΕ και η Βραζιλία θα πρέπει να προσπαθήσουν από κοινού για μεγαλύτερη διεθνή δράση όσον αφορά την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και της αποδάσωσης και την προστασία της βιοποικιλότητας.

Όσον αφορά την κλιματική αλλαγή, οι εταίροι θα πρέπει να ενώσουν τις δυνάμεις τους σε διεθνή φόρα για την προώθηση των συζητήσεων με στόχο τη σύναψη το 2009 μιας παγκόσμιας και συνολικής συμφωνίας για την περίοδο μετά το 2012, η οποία θα βασίζεται ιδίως στην αρχή των κοινών αλλά διακριτών ευθυνών.

Οι εταίροι θα πρέπει επίσης να συνεργαστούν στενά για την εφαρμογή της Σύμβασης για τη Βιολογική Ποικιλότητα και την επίτευξη του στόχου του 2010 για τη βιοποικιλότητα. Επίσης, πρέπει να προσπαθήσουν να αντιμετωπίσουν άλλες παγκόσμιες προκλήσεις, όπως η προστασία των δασών, ειδικότερα του Αμαζονίου, οι υδάτινοι πόροι (λαμβάνοντας υπόψη, μεταξύ άλλων, την πρωτοβουλία της ΕΕ για τα ύδατα στη Λατινική Αμερική), η ρύπανση από υδράργυρο και τα μη αειφόρα πρότυπα κατανάλωσης και παραγωγής.

19. Η ΕΕ και η Βραζιλία θα πρέπει να συνεργαστούν για να διασφαλίσουν τη βιώσιμη παραγωγή και χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των βιώσιμων βιοκαυσίμων, και να αναπτύξουν τεχνολογίες χαμηλής εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα. Οι εταίροι πρέπει να βελτιώσουν την ενεργειακή απόδοση και την πρόσβαση στην ενέργεια, καθώς και να επιτύχουν μεγαλύτερη ενεργειακή ασφάλεια. Πρέπει επίσης να αυξήσουν το ποσοστό των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο συνολικό ενεργειακό μίγμα τους.

Εμπορικές και οικονομικές σχέσεις

20. Οι εμπορικές σχέσεις μεταξύ των εταίρων είναι ήδη έντονες, καθώς η Βραζιλία αποτελεί τον κύριο προορισμό για τις ευρωπαϊκές εξαγωγές στη Λατινική Αμερική και η ΕΕ είναι ο σημαντικότερος εμπορικός εταίρος της Βραζιλίας. Εντούτοις, δεδομένου του σχετικά υψηλού επιπέδου προστασίας των βραζιλιάνικων αγορών προϊόντων και υπηρεσιών, οι εταίροι θα πρέπει να διερευνήσουν περαιτέρω τις δυνατότητες διαπεριφερειακού εμπορίου τόσο μέσω του Αναπτυξιακού Προγράμματος της Ντόχα όσο και μέσω των διαπραγματεύσεων ΕΕ- Mercosur.

21. Η ΕΕ και η Βραζιλία πρέπει να προβούν σε ενέργειες για να διασφαλίσουν ότι η ελευθέρωση του εμπορίου και η διευκόλυνση των επενδύσεων θα φέρουν οικονομική ανάπτυξη και ευημερία για τις περιφέρειές τους. Συνεπώς, πρέπει να συνεργαστούν ενεργά για την επιτυχή ολοκλήρωση του γύρου διαπραγματεύσεων για το αναπτυξιακό πρόγραμμα της Ντόχα στο πλαίσιο του ΠΟΕ, με απώτερο στόχο την ενίσχυση των εμπορικών ροών μεταξύ των αναπτυγμένων και των αναπτυσσόμενων χωρών και την προώθηση αποτελεσματικών εμπορικών κανόνων.

22. Οι εταίροι φρονούν ότι οι περιφερειακές συμφωνίες εμπορίου είναι σημαντικά συμπληρωματικά στοιχεία του πολυμερούς εμπορικού συστήματος. Ως εκ τούτου, και προκειμένου να εμβαθυνθούν το διαπεριφερειακό εμπόριο και οι επενδυτικές ροές, η ΕΕ και η Βραζιλία θα πρέπει να συνεργαστούν ώστε να συναφθεί σύντομα η Συμφωνία Σύνδεσης ΕΕ- Mercosur, ένας στρατηγικός στόχος που δεν έχει επιτευχθεί λόγω της έλλειψης προόδου στις διαπραγματεύσεις σχετικά με το κεφάλαιο του εμπορίου.

23. λαμβάνοντας υπόψη το σημαντικό βάρος της Βραζιλίας στην παγκόσμια οικονομία, τον κεντρικό ρόλο που διαδραματίζει σε διεθνή φόρα, όπως η G20 και ο κύκλος επίσημων συνομιλητών της ομάδας των οκτώ (G8 outreach group), και την τρέχουσα παγκόσμια οικονομική κρίση, η Στρατηγική Εταιρική Σχέση θα πρέπει να προβλέπει τον διάλογο για χρηματοπιστωτικά και μακροοικονομικά θέματα. Ο διάλογος αυτός, πέρα από την αντιμετώπιση των εκκρεμών χρηματοπιστωτικών και οικονομικών θεμάτων, θα μπορούσε να περιλάβει επίσης μια συζήτηση για διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις με σκοπό τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή.

24. Οι εταίροι θα πρέπει να ενθαρρύνουν τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων σε βραζιλιάνικα σχέδια βιώσιμης ανάπτυξης και τη συνεργασία με τη Βραζιλιάνικη Εθνική Τράπεζα Οικονομικής και Κοινωνικής Ανάπτυξης.

Διάλογος και συνεργασία για τομεακές πολιτικές

25. Η Στρατηγική Εταιρική Σχέση πρέπει να συμβάλει στην ενίσχυση των εν εξελίξει διαλόγων και στην έναρξη νέων διαλόγων που αφορούν τομεακές πολιτικές, μεταξύ άλλων, για το περιβάλλον και τη βιώσιμη ανάπτυξη, την ενέργεια, τις μεταφορές, την επισιτιστική ασφάλεια, την επιστήμη και την τεχνολογία, την κοινωνία της πληροφορίας, την απασχόληση και τα κοινωνικά ζητήματα, την περιφερειακή ανάπτυξη, τον πολιτισμό και την εκπαίδευση.

26. Όσον αφορά την επιστήμη και την τεχνολογία, πρέπει να τονιστεί η ώθηση για συστηματική συνεργασία που έδωσε η σχετική συμφωνία ΕΕ-Βραζιλίας, η οποία τέθηκε σε ισχύ το 2006. Η ΕΕ σκοπεύει επίσης να συνάψει εταιρική σχέση με τη Βραζιλία στο πεδίο της έρευνας για την ενέργεια σύντηξης. Προς την κατεύθυνση αυτή, τον Ιούλιο του 2008 το Συμβούλιο ενέκρινε την έναρξη διαπραγματεύσεων από την Επιτροπή για μια συμφωνία συνεργασίας μεταξύ της Ευρωπαϊκής Κοινότητας Ατομικής Ενέργειας και της Βραζιλίας.

Συμμετοχή οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών, επιχειρήσεων και κοινωνικών εταίρων, εκπαιδευτικές και πολιτιστικές ανταλλαγές

27. Η αύξηση της ευαισθητοποίησης και της κατανόησης και των δύο πολιτισμών και κοινωνιών σε αμοιβαία βάση είναι ουσιώδης για την ενίσχυση των σχέσεων ΕΕ-Βραζιλίας. Αυτό συνεπάγεται την ενθάρρυνση των επαφών μεταξύ οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών, επιχειρηματικών ενώσεων και φόρουμ κοινωνικών εταίρων (συμπεριλαμβανομένων συνδικαλιστικών οργανώσεων) και την προώθηση των ανταλλαγών σε εκπαιδευτικό και πολιτιστικό επίπεδο. Για παράδειγμα, η Στρατηγική Εταιρική Σχέση πρέπει να υποστηρίξει την επέκταση της συνεργασίας ΕΕ-Βραζιλίας στον τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης, μέσω της εντατικοποίησης των πανεπιστημιακών ανταλλαγών στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus Mundus και άλλων διακρατικών και διπεριφερειακών προγραμμάτων, όπως ο Κοινός Χώρος ALCUE στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Επίσης, θα πρέπει να προωθηθεί η συνεργασία στο πλαίσιο της σύμβασης της UNESCO για την προστασία και προώθηση της πολυμορφίας των πολιτιστικών εκφράσεων.

ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΥΣΤΑΣΗΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ (B6-0449/2008) (18.9.2008)

σύμφωνα με το άρθρο 114, παράγραφος 1, του Κανονισμού

της Véronique De Keyser

εξ ονόματος της Ομάδας PSE

σχετικά με μια Στρατηγική Εταιρική Σχέση Ευρωπαϊκής Ένωσης-Βραζιλίας

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο,

– έχοντας υπόψη τον τίτλο V της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση,

– έχοντας υπόψη τη Συμφωνία-πλαίσιο Συνεργασίας μεταξύ της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Βραζιλίας,(1)

– έχοντας υπόψη την Συμφωνία-πλαίσιο Διαπεριφερειακής Συνεργασίας μεταξύ της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και των κρατών μελών της, αφενός, και της Κοινής Αγοράς του Νότου και των κρατών μελών της, αφετέρου(2),

– έχοντας υπόψη το ψήφισμά του της 15ης Νοεμβρίου 2001, σχετικά με μία συνολική συμφωνία εταιρικής σχέσης και μια κοινή στρατηγική για τις σχέσεις μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Λατινικής Αμερικής(3),

– έχοντας υπόψη το ψήφισμά του της 27ης Απριλίου 2006, για μια ισχυρότερη εταιρική σχέση μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Λατινικής Αμερικής(4),

– έχοντας υπόψη την ανακοίνωση της Επιτροπής «Προς μια Στρατηγική Εταιρική Σχέση Ευρωπαϊκής Ένωσης-Βραζιλίας» (COM (2007) 281 τελικό, 30 Μαΐου),

– έχοντας υπόψη την Κοινή Δήλωση της 1ης Διάσκεψης Κορυφής ΕΕ-Βραζιλίας, που εξεδόθη στη Λισαβόνα, στις 4 Ιουλίου 2007,

– έχοντας υπόψη το ψήφισμά του της 24ης Απριλίου 2008, σχετικά με την 5η Διάσκεψη Κορυφής της Λατινικής Αμερικής και της Καραϊβικής-Ευρωπαϊκής Ένωσης στη Λίμα(5),

– έχοντας υπόψη την Δήλωση της Λίμα V που ενεκρίθη κατά την 5η Διάσκεψη Κορυφής αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων της Λατινικής Αμερικής και της Καραϊβικής και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο Περού, στις 16 Μαΐου 2008,

– έχοντας υπόψη το άρθρο 114, παράγραφος 1, του Κανονισμού του,

A. επισημαίνοντας ότι στις 4η Ιουλίου, 2007 πραγματοποιήθηκε στη Λισαβόνα η 1η Διάσκεψη Κορυφής Ευρωπαϊκής Ένωσης-Βραζιλίας, η οποία εγκαινίασε τη στρατηγική εταιρική σχέση μεταξύ ΕΕ και Βραζιλίας, με βάση τις στενές ιστορικές, πολιτιστικές και οικονομικές σχέσεις,

Β. εκτιμώντας ότι αμφότεροι οι εταίροι διαπνέονται από κοινές αξίες και θεμελιώδεις αρχές, όπως η δημοκρατία, το κράτος δικαίου, η προώθηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών και η οικονομία της αγοράς, οι οποίες αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της στρατηγικής εταιρικής σχέσης,

Γ. επισημαίνοντας ότι η έναρξη μιας Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης μεταξύ της ΕΕ και της Βραζιλίας θα προωθήσει αποφασιστικά την δημιουργία, με ορίζοντα το 2012, της Διαπεριφερειακής Συνολικής Ζώνης Ευρω-Λατινοαμερικανικής Εταιρικής Σχέσης, που πρότεινε το Κοινοβούλιο με το ψήφισμά του της 27ης Απριλίου 2006,

Δ. εκτιμώντας ότι η δημιουργία της Ευρω-Λατινοαμερικανικής Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης (EuroLat) απετέλεσε αποφασιστικό βήμα για την ενίσχυση της δημοκρατικής νομιμότητας και της πολιτικής διάστασης των σχέσεων μεταξύ της ΕΕ και της Λατινικής Αμερικής και ότι η μελλοντική ένταξη του Κοινοβουλίου της Mercosur σε αυτήν την Κοινοβουλευτική Συνέλευση θα ενισχύσει τον ρόλο της ως μόνιμου φόρουμ πολιτικού διαλόγου μεταξύ των δύο περιφερειών,

1. απευθύνει στο Συμβούλιο τις ακόλουθες συστάσεις:

α) η Στρατηγική Εταιρική Σχέση μεταξύ ΕΕ και Βραζιλίας πρέπει να εντάσσεται στην προοπτική της διπεριφερειακής προσέγγισης και της συνολικής αντίληψης των σχέσεων μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Λατινικής Αμερικής και της Καραϊβικής, που αποτελούν τη βάση της Διπεριφερειακής Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης που αποφασίσθηκε στο πλαίσιο της των Διασκέψεων Κορυφής ΕΕ-ΛΑΚ·

β) οι προνομιακοί μηχανισμοί του πολιτικού διαλόγου που προκύπτουν από τη Στρατηγική Εταιρική Σχέση μεταξύ ΕΕ και Βραζιλίας πρέπει να αποτελέσουν πραγματική ώθηση στις σχέσεις με τις διάφορες εν εξελίξει διαδικασίες περιφερειακής ολοκλήρωσης και μεταξύ αυτών, με σκοπό την διαφύλαξη των αξιών και των συμφερόντων της Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης και την ενίσχυση της πολυμερούς συνεργασίας στις διεθνείς σχέσεις·

γ) η Στρατηγική Εταιρική Σχέση πρέπει να αποτελεί πραγματική προστιθέμενη αξία για την ισχύουσα Συμφωνία-πλαίσιο Συνεργασίας με τη Βραζιλία, την ισχύουσα Συμφωνία-πλαίσιο Συνεργασίας πλαίσιο με τη Mercosur και την μελλοντική Συμφωνία Εταιρικής Σχέσης με τη Mercosur·

δ) η στρατηγική εταιρική σχέση πρέπει να καταστεί σύντομα λειτουργική, και συγκεκριμένα με την υιοθέτηση κοινού σχεδίου δράσης κατά την επόμενη διάσκεψη κορυφής ΕΕ-Βραζιλίας, που θα πραγματοποιηθεί τον Δεκέμβριο του 2008·

ε) να ορισθούν τα κεντρικά θέματα στα οποία θα εστιάσει η ατζέντα και ο πολιτικός διάλογος της Εταιρικής Σχέσης, περιλαμβάνοντας την προώθηση κοινών στρατηγικών για την αντιμετώπιση των παγκόσμιων προκλήσεων, ιδίως στα θέματα της ειρήνης και της ασφάλειας, της δημοκρατίας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της κλιματικής αλλαγής, της βιοποικιλότητας, της ενεργειακής ασφάλειας και της βιώσιμης ανάπτυξης, της καταπολέμησης της φτώχειας και του αποκλεισμού·

στ) να επαναληφθεί ότι ο καλύτερος τρόπος για την αντιμετώπιση θεμάτων σε παγκόσμιο επίπεδο διέρχεται από μία ουσιαστική πολυμερή συνεργασία, με βάση τις διαδικασίες των Ηνωμένων Εθνών· αμφότεροι οι εταίροι πρέπει να επιδιώξουν μεγαλύτερη σύγκλιση των θέσεών τους , μέσω στενότερης συνεργασίας και συστηματικών διαβουλεύσεων προ των συνεδριάσεων των Ηνωμένων Εθνών και των άλλων διεθνών οργανισμών·

ζ) να τονισθεί ότι είναι ανάγκη να συνεργάζονται οι δύο εταίροι για την αντιμετώπιση των πλέον επειγουσών παγκόσμιων προκλήσεων σε θέματα ειρήνης και ασφάλειας, καθώς και σε θέματα όπως ο αφοπλισμός, η μη διάδοση και ο έλεγχος των όπλων, το διεθνές οργανωμένο έγκλημα, και συγκεκριμένα το λαθρεμπόριο ναρκωτικών, το ξέπλυμα χρήματος, το εμπόριο όπλων μικρού διαμετρήματος, ελαφρών όπλων και πυρομαχικών, η εμπορία ανθρώπων και η τρομοκρατία· και οι δύο εταίροι πρέπει να δεσμευτούν ότι θα συνεργασθούν στο πλαίσιο του Μηχανισμού Συντονισμού και Συνεργασίας για τα ναρκωτικά μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Λατινικής Αμερικής·

η) να επιβεβαιωθεί εκ νέου η δέσμευση στενής συνεργασίας για την προώθηση και την υλοποίηση των Αναπτυξιακών Στόχων της Χιλιετίας και να ενισχυθεί η συνεργασία στον τομέα της αναπτυξιακής βοήθειας, περιλαμβανομένης της τριγωνικής συνεργασίας· και οι δύο εταίροι πρέπει να καταπολεμήσουν τη φτώχεια και να προωθήσουν τον διάλογο για την κοινωνική συνοχή στο πλαίσιο των σχέσεων ΕΕ-ΛΑΚ·

θ) να αρχίσει ανοιχτός διάλογος για τη μετανάστευση, στο πλαίσιο του οποίου θα έχουν προτεραιότητα τα θέματα της λαθρομετανάστευσης και οι δυνατότητες της νόμιμης μετανάστευσης, καθώς και η προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των εργαζομένων μεταναστών·

ι) να διευρυνθούν οι εν εξελίξει διάλογοι και να αρχίσουν και νέοι επί θεμάτων τομεακών πολιτικών και συγκεκριμένα σχετικά με το περιβάλλον και την βιώσιμη ανάπτυξη, την ενέργεια, τις μεταφορές, την ασφάλεια των τροφίμων, την επιστήμη και την τεχνολογία, την κοινωνία της πληροφορίας, την απασχόληση και τα κοινωνικά ζητήματα, την περιφερειακή ανάπτυξη, τον πολιτισμό και την εκπαίδευση·

ια) να προβλεφθεί τακτική και ολοκληρωμένη ενημέρωση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και της Ευρωλατινοαμερικανικής Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης από τα θεσμικά όργανα της Ένωσης και της κυβέρνησης της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Βραζιλίας σχετικά με τα θέματα της Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης και την εξέλιξη των σχετικών εργασιών·

2. αναθέτει στον Πρόεδρό του να διαβιβάσει την παρούσα σύσταση στο Συμβούλιο και, για ενημέρωση, στην Επιτροπή καθώς και τις κυβερνήσεις των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΉΣ ΑΝΆΠΤΥΞΗΣ (22.1.2009)

προς την Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων
σχετικά με πρόταση σύστασης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου προς το Συμβούλιο σχετικά με μια Στρατηγική Εταιρική Σχέση Ευρωπαϊκής Ένωσης-Βραζιλίας
(2008/2288(INI))
Συντάκτης γνωμοδότησης: Juan Fraile Cantón

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Η Επιτροπή Ανάπτυξης καλεί την Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων, που είναι αρμόδια επί της ουσίας, να συμπεριλάβει στην πρόταση ψηφίσματός της τις ακόλουθες προτάσεις:

1. επιδοκιμάζει τον αυξανόμενο ρόλο της Βραζιλίας στη διεθνή σκηνή, την ανάπτυξη της οικονομίας της και τις σθεναρές οικονομικές σχέσεις ΕΕ-Βραζιλίας·

2. εκτιμά ότι η πρώτη σύνοδος κορυφής ΕΕ-Βραζιλίας που πραγματοποιήθηκε στη Λισαβόνα στις 4 Ιουλίου 2007, στο πλαίσιο της οποίας η Βραζιλία και η ΕΕ συμφώνησαν να βελτιώσουν τη μακρόχρονη διμερή σχέση τους και να συμμετάσχουν σε μια στρατηγική εταιρική σχέση, αποτελεί πολιτική κίνηση ύψιστης σημασίας·

3. υποστηρίζει την άποψη που εκφράζεται στην ανακοίνωση της Επιτροπής με ημερομηνία 18 Σεπτεμβρίου 2008 και τίτλο «Πολυγλωσσία: πλεονέκτημα για την Ευρώπη και κοινή δέσμευση» (COM(2008)0566), η οποία υπογραμμίζει τη στρατηγική αξία που έχει για την ΕΕ «η εξωτερική διάσταση της πολυγλωσσίας» στον σημερινό παγκοσμιοποιημένο κόσμο• επιβεβαιώνει εκ νέου το γεγονός ότι «μερικές γλώσσες της ΕΕ μιλιούνται και σε πολλές µη κοινοτικές χώρες σε διάφορες ηπείρους», ότι «αποτελούν σημαντικό σύνδεσμο μεταξύ λαών και εθνών» και «σπουδαίο επικοινωνιακό µέσο για τις επιχειρηματικές δραστηριότητες», ιδίως σε «αναδυόµενες αγορές όπως η Βραζιλία», καθώς και ότι αποτελούν επίσης πλεονέκτημα σε σχέση με τη συνεργασία και την ανάπτυξη·

4. σημειώνει ότι παρά την οικονομική ανάπτυξη και τη συσσώρευση πλούτου, στη Βραζιλία υπάρχει ακόμη μεγάλος αριθμός φτωχών· τονίζει την ανάγκη να υποστηριχθεί η κυβέρνηση της Βραζιλίας όσον αφορά τις προσπάθειές της στον τομέα της καταπολέμησης της φτώχειας που επικρατεί στις φτωχότερες περιοχές και στα φτωχότερα κοινωνικά στρώματα, λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι το 65% των φτωχότερων Βραζιλιανών είναι μαύροι ή μεικτής εθνικότητας, ενώ το 86% εκείνων που ανήκουν στην πιο προνομιούχα τάξη είναι λευκοί·

5. επιδοκιμάζει τις προσπάθειες της Βραζιλίας να επιτύχει τους αναπτυξιακούς στόχους της Χιλιετίας (ΑΣΧ), και τη συγχαίρει για τις θετικές εξελίξεις σε τομείς όπως η ανακούφιση της φτώχειας, η μείωση του υποσιτισμού των παιδιών και η βασική εκπαίδευση· τονίζει ότι η Βραζιλία πρέπει ακόμη να προβεί σε σημαντικές προσπάθειες για να επιτύχει όλους τους ΑΣΧ έως το 2015, για παράδειγμα όσον αφορά τη διασφάλιση επαρκούς ποιότητας στη βασική εκπαίδευση για όλα τα κορίτσια και τα αγόρια και τη συνέχιση της μείωσης του ποσοστού θνησιμότητας παιδιών μικρότερων των πέντε ετών· υπογραμμίζει ότι η προώθηση της ισότητας των φύλων είναι ένα θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα και ένα μέσο για την επίτευξη των ΑΣΧ το οποίο πρέπει να συμπεριλαμβάνεται στη στρατηγική εταιρική σχέση ΕΕ-Βραζιλίας·

6. υπενθυμίζει τα ανεπίλυτα προβλήματα που σχετίζονται με τα ανθρώπινα δικαιώματα στη Βραζιλία, και καλεί τόσο τις αρχές της Βραζιλίας όσο και την Ευρωπαϊκή Ένωση να αυξήσουν και να συντονίσουν τις προσπάθειές τους για την κατάργηση των συνθηκών της παράνομης εργασίας, ιδίως στον τομέα της παραγωγής ζαχαρότευτλων και για την προστασία εκείνων που επιχειρούν να παρεμποδίζουν την παράνομη υλοτόμηση και άλλες απειλές εις βάρος των κοινοτήτων του τροπικού δάσους·

7. υποστηρίζει τις προσπάθειες της Βραζιλίας να καταπολεμήσει το AIDS με φάρμακα χαμηλού κόστους και καλεί την ΕΕ να διερευνήσει περαιτέρω το ζήτημα της υποχρεωτικής αδειοδότησης των φαρμάκων που καταπολεμούν τις παραμελημένες πανδημίες που πλήττουν τους φτωχούς·

8. επισημαίνει το γεγονός ότι η αποψίλωση και η επέκταση της γεωργίας μεγάλης κλίμακας οδήγησαν σε απώλεια της βιοποικιλότητας σε εκτεταμένες περιοχές· σημειώνει ότι η αλλαγή του κλίματος του πλανήτη και η αποψίλωση μπορεί να οδηγήσουν σε ενδεχομένως καταστροφικές συνέπειες για τα τροπικά δάση και ολόκληρη την περιοχή και συνεπώς επιμένει ότι είναι σημαντική η ενσωμάτωση της πτυχής της αλλαγής του κλίματος του πλανήτη στις στρατηγικές συνεργασίας, με παράλληλη διασφάλιση των δικαιωμάτων και της συμμετοχής των αυτοχθόνων και άλλων λαών που εξαρτώνται από τα δάση·

9. καλεί τις αρχές της Βραζιλίας να διατηρήσουν την ισορροπία μεταξύ των νέων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της παγκόσμιας επισιτιστικής ασφάλειας· τονίζει συνεπώς ότι είναι ουσιώδες να συμμετάσχει η χώρα σε μια μακροπρόθεσμη στρατηγική για αειφόρο ανάπτυξη και παραγωγή προηγμένων αγροκαυσίμων που θα προορίζονται για τοπική κατανάλωση, αποφεύγοντας τις μονοκαλλιέργειες που έχουν καταστροφικά αποτελέσματα για το περιβάλλον·

10. επιμένει ότι το ποσό που διατέθηκε για τη Βραζιλία στο πλαίσιο του μηχανισμού αναπτυξιακής συνεργασίας (DCI) θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για μέτρα στήριξης της Βραζιλίας στον τομέα της καταπολέμησης της φτώχειας και για την επίτευξη των ΑΣΧ και για άλλα μέτρα που μπορούν να θεωρηθούν πραγματική αναπτυξιακή βοήθεια, για παράδειγμα στον τομέα του περιβάλλοντος·

11. πιστεύει ότι οι ενέργειες υπέρ της πολιτικής εταιρικής σχέσης ΕΕ-Βραζιλίας, της αμοιβαίας ευαισθητοποίησης και κατανόησης και των προγραμμάτων ανταλλαγής θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν από άλλο μέσο και όχι από το DCI.

Σχολιάστε

Powered by Leader School. Leader Online.